Publikációk

Pezsgőzés a nézővel

Kiss Krisztina írása

A marosvásárhelyi színház Tompa Miklós Társulatának videomagazinja, a Pezsgő a színház és a nézők közötti kapcsolatot igyekszik elmélyíteni. A magazin fejlődését, változásait, azaz négy év termését – tizenhat videót – vettem górcső alá.

Az első videót a társulat YouTube-csatornáján tették közzé 2012 januárjában a Senki sem tökéletes, avagy nincs, aki hűvösen szereti című előadás premierjének apropóján. A házigazda itt Máthé Kincső (ekkor még a társulat marketing-osztályáról): az elején röviden összegzi, pontosan kik is szerepelnek majd a videóban. Az alkotókkal rögzített beszélgetéseket próbafolyamatról készült felvételek váltják: a kulisszák mögül minden nagyon élő és emberi.


(Senki sem tökéletes, avagy nincs, aki hűvösen szereti)

Az első videó kiindulópont, újdonságként hat: készül egy előadás, aminek a folyamatába és hátterébe kapunk betekintést. Nem steril reklámanyag, hanem segít az előadás kerek egészének megrajzolásában.

Felsorolás következik. A premier-Pezsgőkben jellemzően a rendezőt és a színészeket szólaltatják meg, illetve az előadásban szereplő színis hallgatókat, a zeneszerzőt, a zenei vezetőt, a koreográfust, a díszlet- és jelmeztervezőt, a dramaturgot, a drámaírót, sőt a műszakot és az önkénteseket is (persze, mikor kit). Elhangzik néhány kérdés (ha elhangzik, hiszen sokszor ki vannak „szerkesztve”), amelyekre rövid válaszok érkeznek.

A sorozatnak három-négy olyan része van, amely nem egyetlen előadást boncolgat: a színházi világnapi és a magyar dráma-napi videó, valamint egy-egy sűrített programbeszámoló. Ezek szervesen épülnek az előadásokról szólók közé, a színház alternatív megjelenési formáit is megmutatják.

Az első három Pezsgő felvezetői összetettebbek a többinél: a színház épületét mutatják be, kívülről befelé haladva, egy nem túlságosan fülbemászó zene kíséretében. A negyedik Pezsgőtől kezdve egy letisztultabb és elegánsabb felvezetőt láthatunk, saját Pezsgő-logóval. A logó egyszerű, frappáns képekből tevődik össze: egy sárga, poháralátét-szerű alapon a társulat logója, majd fekete sziluettek: néző-fejek és egy üveg pezsgő. Ezzel párhuzamosan a felvételek minősége is sokat fejlődött, azonban ahogy egyre letisztultabb lett a magazin, annál inkább veszítette el a „barátkozósabb” jellegét.

Egy jól kivehető váltás figyelhető meg az eddigi Pezsgő-történelemben. A 12. Pezsgő esetében már az egyik színész vezeti végig a beszélgetéseket, humorosra véve a figurát– színész-kérdez-színésztjellegű interjúkészítés van folyamatban. Kevésbé tűnik szakmázónak ez a talán legoldottabb hangulatú filmecske, (szó szerint is) közelről látjuk a színészeket.

(Hogyne, drágám!)

A 13. Pezsgő már számozás nélkül jelenik meg. Az About Übü című előadással megkezdődik az erőteljes szakmai vonal felépítése, a színészek megkérdezésénél már a szerep belső motivációi lesznek fontosabbak, egyre kevésbé humoros és laza a hangulat. Szöget üthet a fejünkben, hogy vajon milyen kérdések hangozhatnak el, vagy egyáltalán, ki a kérdező – csak válaszokat hallunk, ahogy nincs már szóbeli összefoglalás sem az elején és a végén.

Forrás: jatekter.ro

Tovább olvasnál? IDE kattintva megteheted!

Beszélgetés

Még nincs hozzászólás.

Hozzászólás