Publikációk

Tánc és – mozgás a színházba!

Kiss Krisztina írása

A nagyváradi Infinite Dance Festival második alkalommal nyitotta meg kapuit, ezúttal október 26-30. között. A meghirdetett programban mondhatni minden, táncművészethez vonzódó néző megtalálhatta a magának tetszőt, hiszen változatos stílusok, technikák, gondolat- és érzésvilágok jelentek meg a színpadon. Ha az öt nap előadásait együttesen kéne leírni, akkor az elevenség, a művészi nyitottság és az aktualitás minőségei a legtalálóbbak.

A Feledi Project Idők folyamán című előadása egy film színházi adaptációja, továbbgondolása. Az alapot Az órák című, Stephen Daldry rendezte film adja, amelyben három különböző korban élő nő története fonódik össze. Az előadás ugyanazokat a problémafelvetéseket boncolgatja, amelyeket a film is – a boldogság, a nőiség, a halál kérdéseit – mozgásszínházi formában, rendkívül letisztult keretben. A színpad szélén egy magas fekete tábla az összekötő kapocs a három táncosnő között, maga a regény, amelyet bemutatkozása után az írónő-táncos mindvégig ír, meg-megállva. Majd bemutatkozik a terhes háziasszony és a fiatal, a napjaink világához tartozó nő az AIDS-es barátjával, aki később már nem csupán barát lesz. Ő maszkos öltönyösként táncoltatja meg egymás után mindhárom nőt, egyfajta haláltánccal kötve össze sorsukat, miközben folyamatosan íródnak a szavak a táblára – köztük kiemelten, többször a halál szó.

Az, hogy a fesztiválprogramot tekintve mennyire más témákban és megvalósítási formákban gondolkodnak a mozgásművészek, a szintén aznap előadott, a Bukaresti Nemzeti Táncközpont Nem mind hősök című produkciójából is kitűnik. Ennek ötlete két fiatal lány fejéből pattant ki, és meglehetősen személyes: a nagyszülők történeteit dolgozzák fel, félig dokumentarista, félig mozgásszínházi formában. Az előadás témái érintik úgy a világháborúkat, mint a kommunizmust, mindezek azonban nem tragikusan vagy nosztalgikusan módon kerülnek a néző elé, sokkal inkább egy jelenből való, távolságtartó, kritikaibb tekintetet tükröznek. Az előadás a tartalom fontossága és érzékenysége mellett eléggé kaotikus, talán túl sokféle megszólalási módot használ. A rövid, valós történeteket tartalmazó cetliket mikrofonba olvassák fel, ennek esetlenségéből váltanak át újabb jelenetekbe, így következnek például Sztálin- és Hitler-maszkos paródiaképek és katonaruhás, kiképzést, majd csatateret idéző, a háború értelmetlenségéről szóló esés-kelések. Az előadás végén a táncosok ventillátorokat helyeznek a színpad elejére, amelyek segítségével Még nincs későfeliratú szalvétákat szórnak a nézőtérre – majd mindezt egy előadás- és problémafeldolgozó beszélgetés követi. Fontos ez a beszélgetés, hiszen szó esik a múlt eseményeinek mára való kihatásáról, valamint arról, hogy mennyire lehet akár a jelenkor problémáiról őszintén, nyíltan beszélni.Fotók: Fülöp-Chrişan Oliver

A Kun Attila rendezte, a Nagyvárad Táncegyüttes és a Közép-Európa Táncszínház által közösen színre vitt Stabat Mater különleges előadás, hiszen nemcsak Rossini oratóriumának fennköltségét és mélységes fájdalmát ötvözi a kortárs tánc eszközeivel, de látvány szempontjából is egy erős, többrétűen értelmezhető egészet hoz létre. A színpadon monumentális díszlet áll: a földszínekkel befestett, keresztfa aljára emlékeztető oszlopszerűséget vékony, lógó botok szegélyezik, amelyeket az előadás egy pontján szintén kereszt alakúra formálnak. A díszlettel harmonizáló jelmezek ősi állapotot tükröznek, amiben együtt létezik a keresztény és pogány kultúra. Az előadás elején a tömeg állati jellegű, földön csúszó-mászó és egymásra vicsorgó csoportként tűnik fel, amit lassan egy civilizáltabb viselkedésforma vált fel. A tömegjelenetekből időnként szólisták válnak ki, a szólók közül a legmélyebben kidolgozott a Szűz Máriának a fiától való el(nem)szakadása. Az előadás vége felé újra visszatér a kezdőkép, a civilizált világ visszahull a kezdeti állatiságba, mintegy ciklikussá téve az evolúciós-kulturális folyamatokat, megkérdőjelezve az emberi felemelkedést, az ember felsőbbrendű mivoltát.

Forrás: jatekter.ro

Tovább olvasnál? IDE kattintva megteheted!

Reklámok

Interakció

Még nincs hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s