Hírek, Interjúk

TESZTelünk!

Jelentjük, tegnap megérkeztünk Temesvárra, a TESZT-re! Ki vonattal, ki stoppal, kézzel-lábbal. Csak így, teatrológuspalántákul. Kiss Krisztina, Kiss Tamás és Szabó Janka. Ezen a héten remélhetőleg színháztúladagolásban fogunk szenvedni. Nagyon.

Az első napon Janka máris faggatni kezdte a Manipulációk c. előadás két színészét, Formanek Csabát és Levko Esztellát. Ezek a villáminterjúk ennek a következményei:

LEVKO ESZTELLA (színész)  

Az előadásban látható késtánc láthatóan bensőséges számodra. A beszélgetésen említetted, hogy többek között ez az, amit személyesen vittél az előadásba. Honnan jött az ötlet?

Megszületett bennem egy kép, amint két ember rengeteg pálcával összekapcsolva egyensúlyoz a színpadon. Viszont egyszerűen nem voltak pálcáink. De volt konyhánk és rájöttünk, hogy a késsel erőteljesebben mutathatjuk fel ezt a kapcsolatot. Eleinte még ruhában csináltuk ezt, próbáltuk tagadni ennek a veszélyességét.

Azt hinnénk, hogy akinek a testéhez a kés hegye nyomódik, sokkal több oka van félni. Miközben néztem a táncot, azt láttam, ez fordítva van: te félsz, a társad pedig vigasztal, nyugtat téged.

A próbafolyamat kezdetén még cserélgettük ezt a helyzetet, és hamar rájöttünk, hogy az fél jobban, akinél a kés nyele van. A mostani verzióban végig nálam van a nyele. Nagyobb a felelősség rajtam, folyamatosan figyelnem kell, ellenkező esetben könnyen megsérthetem a partnerem, ez pedig ijesztő.

Talán épp emiatt, de intenzív figyelem működik köztetek. Mennyire volt meghatározó élmény színészi gyakorlatként vagy emberileg a bizalom kérdése?

Amikor kitaláltam ezt a táncot, egyfajta bűntudat volt bennem, hogy ilyesminek teszem ki a társam. Nagyon hálás vagyok, hogy vállalta, és hogy ezt ilyen finoman tudtuk kidolgozni, és egymásra tudtunk hangolódni. Minimális érintésekből, apró jelzésekből kell megértenünk egymást. A lehető leglecsupaszítottabb érintkezés ez – szerintem ez a színészi kapcsolat alapja.

11249308_429687697211724_346748900216701113_n

                                         (fotó: Bíró Márton)

FORMANEK CSABA (színész)

A Manipulations-ben egy tanárt játszol, honnan jött ez a szerep-ötlet?

Ez egy nagyon régi történet. Édesapám matematika-fizika szakos tanár – én ebben nőttem fel. Mindig lenyűgözött a tanárok – különösen a matematika tanárok – szenvedélyessége, akik szerelmesek a tárgyukba. Középiskolásként bejártunk az egyetemre. Ott láttam egy professzort, aki szépen felöltözve kezdte az órát: zakóban, nyakkendőben, ahogy illik. Tíz perc múlva úgyszólván semmi nem volt rajta. Teljesen nekivetkőzött, tiszta krétapor volt, ingujjban magyarázott, nyakkendőjét, zakóját eldobta valahová.

Észrevettem, hogy rendezőként ez kicsit áthagyományozódott rám: a színészekkel néha úgy beszélgetek, mint valami őrült matektanár. A munkafolyamat úgy zajlott, hogy rendszeresen jeleneteket kellett vinnünk. Egyszer az egyik kollégámnak, aki végül nem került be az előadásba, volt egy olyan megjegyzése, hogy minden ötlete elfogyott. Ez nekem nagyon megtetszett. Ötletgyártás folyt, és abból csináltunk valamit, hogy nincs semmi ötletünk. Nekem viszont támadt egy, amelyet meg is valósítottunk: korán reggel kimentünk az utcára és elkezdtük hangosan kiabálni, hogy “nincs semmi ötletem”. Nem tudtuk, hogy mi fog kisülni belőle. Miközben mi kiabáltunk, a város élete zajlott, a buszok jöttek-mentek, emberek szálltak le róluk, néha furcsán néztek. Néha visszakiabáltak. Kiderült, hogy ez az egész, “ötlettelenül kószálunk a világban” állapot valahogy mindannyiunkra jellemző.

Ezt akartam megfogalmazni az előadásban, így került fel a falra az “IDEA” szó. De ugyanígy ebből lett a három kérdés is: WHY? WHY NOT? BUT HOW? Az ötlettelenséget csak össze kellett kötni a tanár alakjával. A következő órán már tanárként dolgozatokat osztogattam, ezzel a három kérdéssel. Egyszer átmentünk egy másik próbahelyre, ahol volt egy nagy fal. Akkor merült fel, hogy mi lenne, ha táblára írnám fel ezeket a kérdéseket. Ez pedig magával hozta, hogy más szavak is felkerüljenek a táblára, olyanok, amelyek vagy bennem voltak, vagy amelyek a próbák folyamán sokszor elhangzottak.

További villáminterjúkért IDE kattints.

További TESZT-es tevékenységeinkért pedig csak egyszerűen látogass vissza később!

Reklámok

Interakció

Még nincs hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás?

